Адреса: м. Харків, вул. Золочівська, 8а
Телефон: +38 (057) 372-12-20
E-mail: au.gro.esicnn%40esicnn
Національний науковий центр «Інститут судових експертиз ім. Засл. проф. М.С. Бокаріуса»
14.1 Психологічні дослідження
Основними завданнями психологічної експертизи є:
● визначення у підекспертної особи індивідуально-психологічних особливостей, рис характеру, провідних якостей особистості; мотивотвірних чинників психічного життя і поведінки;● визначення у підекспертної особи емоційних реакцій та станів;● визначення у підекспертної особи закономірностей перебігу психічних процесів, рівня їхнього розвитку та індивідуальних її властивостей.
Орієнтовний перелік вирішуваних питань:
Cудові психологічні експертизи індивідуально-психологічних особливостей та їх впливу на поведінку особи:● Які індивідуально-психологічні особливості має підекспертна особа?● Чи має підекспертна особа індивідуально-психологічні особливості, які суттєво вплинули на характер її протиправних дій або злочину чи злочинних дій (зазначається, що саме має значення для органу (особи), який (яка) призначає експертизу (залучає експерта): підвищена агресивність, підкореність, жорстокість, нерішучість, етичні орієнтації, соціальні установки, мотиваційна сфера)?● Які психологічні особисті якості та провідні мотиваційні чинники поведінки має підекспертна особа? У якому зв'язку вони перебувають з обставинами справи?● Чи могли індивідуально-психологічні особливості підекспертної особи суттєво вплинути на її поведінку під час скоєння нею протиправних дій (або злочину)?● Чи має підекспертна особа відхилення у психічному розвитку, які не є виявами психічного захворювання? Якщо має, то якими саме є ці ознаки?● Чи має підекспертна особа індивідуально-психологічні особливості, що суттєво вплинули на характер її свідчень у справі?● Чи має підекспертна особа підвищену схильність до фантазування/ навіювання/підкорюваності?
Cудові психологічні експертизи емоційних станів, стресу, фрустрації:● Чи перебувала підекспертна особа на момент скоєння протиправних дій в емоційному стані (і в якому саме (сильний страх, пригніченість, розгубленість, відчай, емоційний стрес, фрустрація тощо)), що суттєво вплинув на її свідомість і поведінку?● Чи здатна підекспертна особа з урахуванням рівня її розумового розвитку та індивідуально-психологічних особливостей розуміти характер і фактичний зміст власних дій, керувати ними та передбачати їх наслідки?● Чи перебувала підекспертна особа в стані вираженого емоційного збудження або емоційного напруження, що може розглядатися як психологічна підстава стану сильного душевного хвилювання?● Чи перебувала підекспертна особа на момент скоєння протиправних дій у стані фізіологічного афекту як психологічної підстави сильного душевного хвилювання?
Cудові психологічні експертизи у справах про злочини проти статевої недоторканності:● Які індивідуально-психологічні особливості має підекспертна особа?● Чи має підекспертна особа підвищену схильність до фантазування/ навіювання/підкорюваності?● Чи здатна підекспертна особа, виходячи з рівня її розумового розвитку, індивідуально-психологічних особливостей і емоційного стану, правильно розуміти характер та значення скоюваних з нею дій та здійснювати опір?
Cудові психологічні експертизи щодо встановлення розміру компенсації моральної шкоди:● Чи є у підекспертної особи зміни в емоційному стані, індивідуально-психологічних проявах, які перешкоджають активному соціальному функціонуванню її як особистості і виникли внаслідок впливу певних обставин (зазначити обставини: безпідставне обвинувачення, незаконне позбавлення волі, наклеп, образа, заподіяння шкоди її громадським інтересам тощо)?● Чи є ситуація, що досліджується за справою, психотравмувальною для особи (прізвище, ім'я та по батькові)? ● Чи спричинені особі (прізвище, ім'я та по батькові) страждання (моральна шкода) за умов ситуації (зазначаються умови ситуації), що досліджуються у справі? ● Якщо особі (прізвище, ім'я та по батькові) завдані страждання (моральна шкода), який можливий розмір становить грошова компенсація за завдані страждання (моральну шкоду)?
Cудові психологічні експертизи щодо здатності особи правильно сприймати обставини, які мають значення для справи і давати про них відповідні показання:● Чи здатна підекспертна особа з урахуванням її емоційного стану, індивідуально-психологічних особливостей та рівня розумового розвитку правильно сприймати обставини, що мають значення у справі, і давати про них відповідні показання?● Чи вплинули (і яким чином) індивідуальні властивості психічних процесів підекспертної особи (зазначити залежно від того, що має значення у справі: пам'ять, увага, сприймання, мислення, особливості емоційних реакцій) чи функціонування сенсорних процесів (зір, слух, нюх тощо) на адекватність сприйняття нею особливостей та змісту ситуації (зазначити наявні ознаки ситуації, що досліджується у справі), на їх відтворення у показаннях?
Посмертні судові психологічні експертизи:● У якому емоційному стані перебувала підекспертна особа в період, який передував її самогубству?● Чи виник емоційний стан підекспертної особи в період, який передував її самогубству, унаслідок дій певної особи (зазначити: насильство, дії, які кваліфікуються як погрози, жорстоке ставлення чи систематичне приниження людської гідності тощо)?
Cудові психологічні експертизи психологічного впливу на учасника процесу за матеріалами відеозапису слідчих дій:● Які психологічні особливості має процес відтворення особою обстановки та обставин подій (за матеріалами відеозапису слідчих дій, проведених за участю цієї особи)?● Яка психологічна характеристика комунікативної діяльності особи (прізвище, ім’я та по батькові) у процесі відтворення нею подій (вказати, яких саме) під час проведення (вказати дату) за її участю слідчої дії (за матеріалами відеозапису зазначеної слідчої дії)?● Чи наявні в поведінці особи психологічні особливості, властиві для самостійного (несамостійного) відтворення нею певних подій під час проведення за її участю відповідної слідчої дії?● Чи є у відеозаписі відтворення обстановки та обставин подій (дата проведення) за участю особи (прізвище, ім’я та по батькові) ознаки здійснення на неї психологічного впливу з боку осіб, які брали участь у проведенні даної слідчої дії?
Cудові психологічні експертизи у справах про спори, пов’язані із захистом інтересів дитини й правом на її виховання:● Яким чином сімейна ситуація, індивідуально-психологічні особливості батьків (зазначити, якщо треба, одного чи обох із них), особливості їх виховної поведінки впливають на емоційний стан, психічний розвиток та відчуття благополуччя дитини?● Яким чином можуть вплинути умови виховання кожного з батьків на психологічний стан та розвиток дитини?● Чи має залежність оцінка сімейної ситуації дитиною від впливу з боку батьків та інших дорослих?
Cудові психологічні експертизи у справах про визнання угоди недійсною:● Які індивідуально-психологічні особливості має особа (прізвище, ім'я та по батькові)?● Яка особистісна значимість для особи обставин, за яких була укладена угода?● У якому емоційному стані була особа під час укладання угоди?● Чи здатною була особа з урахуванням визначених обставин повною мірою вільно та усвідомлено приймати рішення та реалізовувати його своїми діями?● Чи здатна була особа, з урахуванням визначених обставин, усвідомлювати - і якою мірою - фактичний зміст власних дій та їх наслідків?● Чи здатна була особа повною мірою прогнозувати наслідки власних дій?● Чи здатна була особа повною мірою усвідомлено приймати рішення, адекватне ситуації, та повною мірою усвідомлено реалізовувати його?
Також, з метою отримання орієнтувальної інформації проводяться опитування із застосуванням спеціального технічного засобу - комп’ютерного поліграфа. Предметом опитування якого є отримання орієнтувальної інформації щодо:- ступеня ймовірності повідомленої опитуваною особою інформації;- повноти наданої опитуваною особою інформації;- джерела отриманої опитуваною особою інформації;- уявлень опитуваної особи про певну подію;- іншої орієнтувальної інформації, необхідної для конструювання версій розслідування певних подій.
З часів початку військового вторгнення країни-агресора на територію України актуальності набрали такі види судових психологічних експертиз як:- експертизи та дослідження у справах про відшкодування моральної (немайнової) шкоди внаслідок збройної агресії проти України (за загибель близьких та родичів внаслідок збройної агресії проти України, за отримані тілесні ушкодження та зруйноване майно);- психолого-лінгвістичні експертизи у справах за фактом злочинів, здійснених проти інформаційної безпеки України (колабораційна діяльність, державна зрада, пропаганда війни (виправдовування, заперечення, визнання правомірною збройної агресії Російської Федерації проти України як внутрішнього громадянського конфлікту; глорифікація осіб, які здійснювали збройну агресію Російської Федерації проти України, та представників підконтрольних Російській Федерації самопроголошених органів»; публічні заклики до агресивної війни або до розв’язування воєнного конфлікту тощо);- дослідження з використанням комп'ютерного поліграфа (перевірка наданих особою відомостей щодо співпраці з представниками РФ, передавання або отримання грошових коштів у справах про шахрайство та отримання неправомірної вигоди, перевірка версій щодо збору та передачі несанкціонованих даних представникам РФ щодо розташування сил оборони України та військової техніки, встановлення наявності документів, що свідчать про наявність громадянства РФ);- експертизи у справах про статеву недоторканність та насильство (випадки сексуального насильства, щодо цивільного населення у різних областях України, яке вчиняли військовослужбовці РФ під час здійснення збройної агресії проти України).
Також, у Національному науковому центрі «Інститут судових експертиз ім. Засл. проф. М. С. Бокаріуса» функціонує створений у 2024 році безпечний для опитування дітей простір за методикою «Зеленої кімнати». За допомогою якого є можливість отримати достовірні результати психодіагностичного обстеження та відомості про ситуацію, яка розглядається за справою, без травматизації психологічного стану дитини.